Obra

Selecció del treball realitzat

Projecte TISSATGE

Projecte escultòric amb participació ciutadana

Inici: febrer de 2012

Aquest projecte escultòric em va ser encarregat per l’Ajuntament de Terrassa amb motiu de les Riades de l’any 1962. El tema referencial és la solidaritat, amb la voluntat de commemorar l’ajut i el suport que la ciutat va rebre després d’aquest sinistre.
El lloc escollit per a fer aquesta intervenció escultòrica ha estat la rotonda de la Plaça de Doré  ( https://maps.google.es/maps?hl=ca&ll=41.556725,2.007808&spn=0.001716,0.004128&t=m&z=19)
El projecte està pendent de ser realitzat fins que es trobi el finançament necessari per dur-lo a terme.

Tissatge fa referència a Terrassa i a la seva història feta d’un teixit de memòria i de records. Parla d’una ciutat que es va reconstruir a partir de la intersecció d’actituds i voluntats. Són 100 metres quadrats d’intervenció escultòrica sensible i polisèmica

TISSATGE;

  • És un treball amb el concepte de monument (del llatí “monēre”: memòria, record), però sense voler ser una representació o una narració tancada. Utilitza el reduccionisme com a estratègia de concentració expressiva depurada i simple.
  • És una formulació arquitectònica baixa integrada en l’entorn. La forma, el material, la llum i el color construiran l’àrea visual.  La posició de l’espectador, la posició del sol i unes parts flexibles de l’escultura, provocaran  canvis de color i reflexes.
  • És una concepció escultòrica antagònica de la construcció vertical i defuig de l’alçada com estratègia de conquesta visual.
  • És integració i síntesi d’aspectes associats a l’aigua, al camí, al territori, a l’ordre, al teixit i la solidaritat.
  • És un joc situat entre la part  visible i el suggeriment , entre la llum i el reflex , entre contradiccions  com el sòlid i el líquid, l’estàtic i el moviment,  l’urbanisme i la integració
  • És  un treball des de la pròpia concepció de rotonda i de plaça intransitada. Té en compte els eixos de circulació, la mirada de l’obra en moviment i la circulació de la llum del sol pel seu damunt.
  • És una intervenció escultòrica adaptada al terreny d’una cruïlla. L’ocupació d’una terra de ningú, un “no lloc”  però punt neuràlgic centrífug d’entrada i sortida de la ciutat.
  • És una escultura que vol ser un monument silenciós, que es faci present  a cada moment del dia i ofereixi el testimoni en 100 m2 de memòria poètica

 

 SUGGERIMENTS D’INTERPRETACIÓ

ROTONDA:
• He treballat la idea de rotonda associant-la amb el concepte espai i temps
• Analogia amb el rellotge: el recorregut de les busques al voltant d’un centre referent , que va marcant el retorn al mateix lloc: el cicle
• Cicle: reforçar la idea de cicle natural al que ens hem d’adaptar i no trencar-lo
• És l’illa simbòlica en mig d’un territori.
PLANXES :
• Elements modulars entrecreuats per suggerir la idea de teixit.
• Les planxes aixecades fan referència a l’actitud davant d’una vicissitud, com ho fan les flors una vegada s’han plegat per una forta pluja  i tornen a posar-se dretes buscant la llum.
• Estan orientades cap a la sortida del sol i torçades per propiciar la reflexió de la seva llum
• La seva situació sobre el teixit composa un ritme i un flux sinuós

COLOR COURE:
• És un material càlid, pròxim, entenedor, comprensible, fàcil
• Amb el coure s’aconsegueix que la llum del sol es reflecteixi i dona el simulacre flama memorial. L’evocació del foc ens apropa al concepte de vida

SOL
• El sol forma part de l’escultura doncs amb el seu reflex deixa constància del seu pas.
• El sol actua també com element simbòlic del pas del temps i reforça la idea de cicle natural.